Bij de toeschouwer associaties te weeg brengen
beschouw ik als mijn taak als beeldend kunstenaar. Niet dat ik als een
prediker door het leven wil maar kunstwerken die bij mij zelf een associatie
oproepen treffen mij het meest en laten in mijn geest de mooiste sporen
achter. Deze sporen worden dieper gegraveerd door het burijn van het gevoel.
Wonderlijk vind ik het hoe het gevoel in de verf gaat zitten, alsof het
muziek is. Muziek die zich niet in de tijd afspeelt maar in de ruimte. Met
genuanceerde kleuren, compositie en de huid van het werk die trilt van
emoties.
Niet dat de ratio niet van
toepassing is. Een deel van mijn schilderij is planmatig geconstrueerd, ook
vanwege het transparante reliëf dat van tevoren gegoten is in een wassen mal.
Dat is een eigen ontwikkelde techniek waarbij het reliëf met acrylmedium
gegoten is.. De uit de mal losgetrokken transparante figuur wordt op het doek
of soms op plexiglas geplakt en kan daarna niet meer veranderd worden.
Vandaar dat dat enige planning vraagt. De figuur wordt geïntegreerd met het
schilderij, een niet makkelijk zichtbaar onderdeel, dat de toeschouwer
verrast en uit balans kan brengen. Wanneer je uit balans gebracht wordt wordt
je waarneming scherper en de belevenis intenser. Transparante figuren kun je
associëren met gedachten, herinneringen of zelfs met geesten. Ondanks dat het
ontastbare elementen zijn maken ze wel deel uit van je leven. Mijn werk heeft
dus geen eenduidige betekenis, maar is een wereld van poëzie die op
verschillende manieren tot je innerlijk kan doordringen.
Ubaldo Sichi
|
Inducing associations through the viewer's eyes, I consider my task as a
visual artist. Without wanting to
preach, artworks that call up associations in my mind leave the most
beautiful impressions within me. These imprints become deeper embedded with
the engraving knife of feeling. It's amazing how this feeling is implanted in
paint, as if it is music. Music not playing in time but in space, a music of
color nuances, composition and texture, all vibrating with emotions.
It's not as if
I don't apply rationality. A part of my paintings are constructed with a well
thought-out plan chiefly because the transparent reliefs have to be poured
into a wax mould. This is a self-invented technique in which the relief is
produced with a liquid acrylic medium. The hardened transparent form is
pulled out of the mould and pasted onto the canvas or sometimes onto
plexiglass after which its position can not be altered. For this reason, the
process asks for a certain amount of planning. The figure is integrated
within the painting, a not very visible component, that can surprise or pull
the viewer out of balance. When out of balance, powers of observation are
sharper and experience intenser. Transparent figures can be seen as thoughts,
memories or even spirits. Even though these are intangible elements, they are
a part of our lives. So my work has no explicit meaning, it is rather a world
of poetry that through diverse ways penetrates into the inner self.
Ubaldo Sichi (
Translation: Michael
Lasoff )
|